Zoals je misschien wel weet verandert Instagram haar algoritme heel regelmatig. Begin 2018 is er weer een nieuw algoritme van kracht, waardoor veel gebruikers een daling zien in hun likes, reacties en aantal volgers. Hoe het algoritme exact werkt maakt Instagram nooit bekend, maar er zijn een aantal dingen die jij kunt doen om beter gezien te worden!
Wat is een algoritme?
Misschien is het handig om eerst het begrip ‘algoritme’ uit te leggen. Het algoritme van Instagram is een soort theorie waarop Instagram baseert wie welke content ziet. Dit algoritme wijzigen ze heel regelmatig, zodat je eigenlijk nooit zeker weet wat nou wel of niet werkt. Het houd het spannend en zorgt ervoor dat je als bedrijf moet blijven ontwikkelen, maar soms is het heel vermoeiend. Heb je net een nieuwe tactiek ontdekt, moet je weer alles omgooien! Zo ook met het nieuwe algoritme, waar weer een aantal dingen veranderd zijn.
Wie zien jouw posts?
Vroeger, in the good old days, was het zo dat al je volgers je content zagen langs komen. Ze volgen je immers niet voor niets. Helaas is dat nu niet meer zo. Instagram laat jouw content nu aan slechts 10% van je volgers zien. Op basis van de reactie die je van die 10% krijgt, bepaalt Instagram of de rest van je volgers de content ook te zien krijgt. Mocht er bijna niemand reageren of liken van die 10%, dan krijgt 90% van je volgers je berichtje gewoon helemaal nooit te zien! Flink balen dus.
Wat kun je doen?
Het beste is om je content te posten op momenten dat je volgers ook daadwerkelijk online zijn, om de kans op reacties groter te maken. Je kunt er ook op inspelen met je content door bijvoorbeeld vragen te stellen aan je volgers.
Business accounts
Het is nog een beetje onduidelijk hoe of wat, maar het schijnt dat business accounts meer aandacht krijgen in het nieuwe algoritme, en dat je dus meer kans maakt om gezien te worden als je een business account hebt. Promoot jij je bedrijf dus nog via een persoonlijk account, maak dan snel de switch! Een extra voordeel aan business accounts is dat je ook statistieken kunt bekijken.
Instagram pods en reacties
Misschien ken je dit fenomeen nog niet, maar Instagram Pods zijn groepjes mensen die elkaar allemaal onderling volgen, en reacties achter laten bij elkaar om elkaar te steunen en het oude algoritme te verslaan. Een soort ‘r + r = back’ uit de Hyves-tijden, haha. Ik zelf heb hier nooit aan mee gedaan want het leek me ontzettend veel werk, en nu blijkt ook dat het in het nieuwe algoritme weinig zoden aan de dijk zet. Mensen die namelijk per dag meerdere reacties van slechts enkele woorden (denk aan ‘leuk!’ en ‘mooi!’) achter laten bij verschillende accounts worden als spam gezien.
Instagram bekijkt nu ook hoe betrokken jij bent met je eigen volgers. Als ze reageren op jouw posts en je reageert niet, laat Instagram jouw posts minder zien aan andere volgers.
Hoe meer jij in contact bent met je volgers, hoe hoger jouw Instastories ook komt te staan in hun lijstje. Engagement met je volgers is dus key!
Hashtags
Het heeft niet langer zin om elke hashtag die je maar kan bedenken bij je posts te gooien. Instagram ziet een heleboel hashtags achter elkaar namelijk als spam. Gebruik liever een heel klein aantal écht goede passende hashtags. Probeer ook af te wisselen in je hashtags, want ook telkens dezelfde tags gebruiken wordt gezien als spam.
Sommige gebruikers posten hun hashtags in de comments omdat ze dat mooier vinden staan. Niet meer doen, want die hashtags ziet Instagram niet meer en zo kun je dus niet worden gevonden.
Dit is alles wat ik je op dit moment kan vertellen over het nieuwe algoritme van Instagram voor 2018.
Ik zelf ben niet heel actief bezig met het volgen van een tactiek. Ik post gewoon wat ik leuk vind en tot nu toe gaat dat voor mij prima. Ik probeer wel rekening te houden met de tijd waarop ik iets post. Op Facebook werkt het goed om dit ‘s morgens te doen, maar op Instagram is later op de dag beter. Mijn engagement en likes zijn nog niet zo gedaald, dus voorlopig blijft mijn Instagram-game hetzelfde 😉
Wist jij al van dit nieuwe algoritme en hoe versla jij Instagram?