Online succes is tegenwoordig bijna de key tot offline succes. Als je goed weet te scoren op Facebook of Instagram heb je meer kans om geboekt te worden. Maar hoe zorg je er voor dat je succes hebt op deze online social kanalen?
Post minstens 2x per week, maar liever elke dag
Het belangrijkste is om actief te zijn. Hoe actiever jij bent, hoe vaker je verschijnt in de feeds van je volgers. Zo worden ze telkens weer aan jou herinnerd. Twee keer per week updaten is een mooi aantal dat goed vol te houden is, maar het liefst post je iedere dag iets. Je kunt zelf bepalen hoe je dit wilt doen en op welke kanalen je wilt updaten. Op Facebook kun je je posts ook inplannen als je niet altijd de tijd hebt om spontaan iets te posten. Ook Instagram heeft hier apps voor die je gratis kunt downloaden.
Plaats veel foto’s
Je bent een fotograaf, dus het is belangrijk dat je ook daadwerkelijk foto’s van je werk plaatst. Dat is soms lastig, want je hebt misschien niet altijd even veel nieuw werk om te laten zien. Krijg je maar geen shoots geboekt? Zorg dan zelf voor foto’s! Ga naar een fotomeeting, organiseer zelf een TFP-shoot, spreek af met vriendinnen om te shooten, of maak wat foto’s in de natuur. Zorg dat je telkens weer nieuwe content kunt laten zien.
Wees professioneel, maar ook een ‘echt’ persoon
Het is natuurlijk belangrijk om altijd professioneel te blijven in je posts, maar het is óók belangrijk dat je volgers zien dat er ook een ‘echt’ persoon achter de Facebook en Instagram schuilt. Zorg dat je posts dus echt bij jouw karakter passen en niet te kil of afstandelijk zijn. Gebruik van emoji’s om je post wat persoonlijker te maken kan ook best! Zo lang je er geen honderd achter elkaar plakt kun je ze prima gebruiken.
Plaats behind-the-scenes beelden
Dit soort posts doen het altijd ontzettend goed! Iedereen vindt het leuk om te zien hoe een fotoshoot tot stand is gekomen, of hoe je je foto’s hebt bewerkt. Zo laat je ook weer een deel van je persoonlijkheid zien.
Weet wie je doelgroep is
Onthoud in je posts altijd wie je wilt bereiken. Zijn dit bijvoorbeeld jonge meiden? Vermijd dan moeilijke woorden en deftige zinnen. Misschien zijn het juist wel vrouwen van middelbare leeftijd met honden? Focus je posts en je foto’s dan ook op deze groep. Bedenk telkens wat jouw doelgroep zou willen zien of horen van jou. Weet je niet wie je doelgroep eigenlijk is? Bekijk dan eens je statistieken van je Instagram of Facebook pagina!
Wees bereikbaar en zorg voor interactie
Hoe veel berichtjes of vragen je ook krijgt, probeer altijd te antwoorden en online ‘aanwezig’ te zijn! Het doet je geen goed als je weken niet reageert op berichtjes of mailtjes, of gewoon helemaal niet van je laat horen.
Het werkt ook altijd goed om je volgers uit te nodigen tot reageren op je social media posts. Stel ze een vraag of laat ze foto’s insturen. Je kunt natuurlijk ook like, deel en win acties doen, maar let goed op: deze zijn eigenlijk verboden op Facebook en Instagram.
Wat doe jij om online succes te behalen?
BewarenBewaren