Ik weet dat veel van ons fotografen niet stonden te springen toen Instagram met de reels op de proppen kwam. Jezelf filmen terwijl je dansjes doet en naar tekstjes wijst… No, thank you. Toch ontkom je er haast niet aan, want Instagram beloont de gebruikers die reels inzetten met meer engagement. Hoe kun je dus toch die reels inzetten op een manier die wél bij jou past? Ik help je met 10 ideeën!
Tip 1 – Behind the scenes van je shoot
Iedereen vindt het altijd leuk om een kijkje te krijgen achter de schermen! Schiet tijdens je shoots af en toe wat beelden (het liefst video’s natuurlijk) en plak deze aan elkaar met een leuk muziekje erachter. Makkelijk, en je hoeft er zelf niet eens op!
Tip 2 – De resultaten van je shoot
Zo’n video kun je natuurlijk ook maken van de resultaten van je fotoshoot. Plak je geschoten foto’s allemaal achter elkaar om een snelle slideshow te creëren van een selectie beelden van je shoot. Zo krijgen klanten een mooi idee van de resultaten die ze ontvangen als ze een shoot bij jou boeken!
Tip 3 – Before/afters
Je reels hoeven niet altijd lang te zijn, je kunt ook hele korte reels delen. Plak bijvoorbeeld eens een before en after foto achter elkaar. Zo kun je mooi laten zien hoe jij je foto’s bewerkt, en ben je ook nog eens lekker snel klaar. Win win!
Tip 4 – Fotografie tips
Als jouw business draait om educatie, kun je ook fotografie tips geven via je reels. Je kunt deze zelf vertellen door in de camera te praten, maar dat hoeft niet. Je kunt ook met een slideshow van foto’s of korte videoclips werken en er tekst overheen plaatsen.
Tip 5 – Deel je progress door de jaren heen
Je volgers vinden het altijd leuk om te zien hoe jij ooit begonnen bent met fotograferen. Maak een reel van beelden die je schoot toen je net begonnen was met fotograferen, en sluit af met beelden die je dit jaar nog hebt gemaakt en waar je trots op bent. Show that progress!
Tip 6 – Deel locatie tips
Je kunt je reels ook besteden aan het delen van toffe fotografie locaties. Tips voor fotografie locaties zijn bij fotografen altijd erg gewild, dus succes verzekerd.
Tip 7 – Deel je favoriete klanten reviews
Blije klanten? Dat moet je delen! Maak een mooie reel van foto’s van een specifieke shoot en plak de review erbij.
Tip 8 – Maak een timelapse terwijl je aan het editen bent
Als fotograaf spendeer je natuurlijk meestal meer tijd achter je computer dan achter je camera, dus ook dat kun je eens laten zien. Zet je telefoon op een statief en maak een timelapse terwijl je aan het bewerken bent, of film je scherm.
Tip 9 – Laat je albums en prints zien
Verkoop jij ook mooie trouwalbums of prints aan je klanten? Laat deze dan eens zien! Laat zien hoe je ze uitpakt, en hoe je door de albums heen bladert. Mooie reclame voor je producten en ideaal om aan je bruidsparen te laten zien.
Tip 10 – Bloopers!
Iedereen heeft wel eens van die foto’s waarbij je direct in lachen uitbarst. Honden die gekke bekken trekken, paarden die flemen op een onverwacht moment, een koppel dat struikelt… Maak eens een leuke compilatie van die beelden! Wel eerst even checken met je klanten natuurlijk.
Conclusie
Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die je kunt doen, maar met deze 10 ideeën kun je al heel lang vooruit. En je hoeft niet eens zelf in beeld!
Personal branding wise is het wel een hele slimme zet om af en toe je gezicht te laten zien. Maar dat kun je ook in je stories doen! Je hoeft niet overal aanwezig te zijn als het niet bij je past. Het is jouw bedrijf, jouw Instagram, en jouw reels, en niemand anders kan bepalen hoe jij die inzet.
Veel plezier met het maken van je viral reels!