Hoe drukker je het hebt en hoe langer je to-do list is, hoe belangrijker je workflow wordt. Maar hoe ontwikkel je zo’n workflow, en waarom zou je er eigenlijk tijd in investeren?
Ik heb al jaren elke week maar één volledige dag beschikbaar voor mijn fotografie werk, dus ik heb door de jaren heen een razendsnelle workflow ontwikkeld, waardoor ik al mijn fotoshoots meestal binnen een week af en opgestuurd heb, en nooit echt achter loop op mijn mail. Ik heb al verschillende posts geschreven over mijn workflow en hoe ik mijn foto’s bewerk. Deze kun je hier en hier lezen. Inmiddels zijn er wel wat kleine dingetjes veranderd, maar de basis is nog steeds hetzelfde. Hoe zorg je er nou voor dat je zelf ook zo’n fijne workflow ontwikkeld?
Maak een plan
Je kunt natuurlijk elke keer lukraak van alles door elkaar doen, kleine herinneringen op honderd losse velletjes opschrijven en maar hopen dat alles af komt. Maar je kunt ook een plan maken, die je keer op keer kunt hergebruiken en die je je eigen maakt.
Dag/week indeling
Je kunt bijvoorbeeld een indeling maken voor een dag of voor een week. Ik begin bijvoorbeeld elke dag eerst met mijn mail, dan sociale media, dan foto’s bewerken, dan eventueel een blog schrijven, werken aan eventuele design opdrachten, en ik eindig met nogmaals mijn mail. Deze volgorde is bijna altijd hetzelfde. Dit zorgt voor regelmaat en orde, en zo ‘vergeet’ je taken minder snel.
Prioriteiten stellen
Je hoeft niet per se altijd alles op dezelfde volgorde te doen. Je kunt ook een prioriteiten lijstje maken voor een week. Aan het begin van de week schrijf je alles op wat je moet doen. Daarna zet je het op volgorde van ‘belangrijk’. Nummer 1 is dringend, en het laatste nummer kan nog wel even wachten.
Organiseer alles
Of je nou veel op je computer werkt of met notitie boekjes of blaadjes, organisatie is belangrijk! Je kunt met kleurlabels werken, met mappen, wat jij fijn vind. Ik heb mijn mails allemaal gesorteerd op kleur en thema. Blauw is een fotoshoot, paars is design, roze is bruiloften, etc. Zo heb ik in één keer overzicht in al mijn emails.
Je kunt je mappen op je computer ook labels geven. Mijn fotomappen krijgen een groen bolletje als ik ze af heb, een oranje bolletje als ik nog aan het bewerken ben, en een rood bolletje als ik nog moet beginnen.
Werk in blokken zonder afleiding
We kennen het allemaal wel. Vanuit Lightroom even een ander liedje op zetten, dan nog even een youtube filmpje zoeken, toch nog even Facebook checken, en oeps, we zijn een uur verder.
Om dit te voorkomen kun je jezelf een ‘blokje’ tijd geven om je foto’s te bewerken. Zet bijvoorbeeld een timer op 30 minuten, schakel je internet uit, en 3, 2, 1, GO!
Wat zijn jouw tips voor een fijne workflow?